Hogy Magyarországon is egyre komolyabban állnak a felnőtteknek szánt társasjátékokhoz, azt az is jelzi, hogy egyre több teljesen magyar fejlesztésű és kivitelezésű játék jelenik meg a piacon. Dorsonczky József remek gladiátoros játékát, a Sponsiót már dicsértük, de a játékkészítő munkái közül pont az nevezhető kakukktojásnak, bár szerencsére nem az ötletesség tekintetében. Dorsonczky nevét a legtöbben az absztrakt – azaz nem történetre és karakterekre épülő, hanem a sakkhoz, malomhoz vagy góhoz hasonló – játékai miatt ismerik.
Hazavittünk egy teljes szabadulószobát egy dobozban, és jobb volt, mint az igazi. És még egy baromi jó, magyar fejlesztésű társasjátékot is kipróbáltunk.
A Six MaKING a legnevesebb társasjátékos vásáron, Essenben is sikeres volt, ennek megjelent már a Sixth nevű változata is. De Dorsonczky jó érzékkel rájött, hogy a legjobb lenne összekötni a két tábort (az absztrakt játékok kedvelőit és az ellenzéket), úgyhogy fogta saját korábbi ötletét, kiegészítette egy másik, stratégiai játékötlettel, és az egészet egy kerettörténet szárnyai alá terelgette.
Vikingdoms
Fotó: Bődey János / Index
A Six MaKING alapötlete nagyon egyszerű, lényegében a sakk és a malom szabályait ötvözi egy saját találmánnyal: a korongok egymásra léptetéséből tornyokat kell építeni, és a magasság határozza meg, hogyan mozoghat a játékos. A Vikingdoms egy ilyen körrel kezdődik, a játékosok – a viking seregek vezetői – így döntik el, hogy ki indul előnyből a portyán. Ha kialakult a hat korongból álló torony (erre utal az absztrakt játék neve), akkor indul a stratégiai kör, amelyben a vikingek falvakat, kikötőket, erődöket foglalnak el, és az a céljuk, hogy a másik játékosnál előbb legyen három egyforma hódításuk vagy több pénzük.
A Vikingdoms gyors és pörgős játék, és épp annyira összetett, hogy az ne menjen a lendület rovására, de azért unalmassá se váljon. Amit főleg
A NAGYSZERŰ ALAPÖTLETTEL ÉR EL,
mármint azzal, hogy minden falufoglalós kör után újra egy malom- vagy sakkszerű játék kezdődik, és így tovább. Viszont ha unalmassá nem is tud válni a nem kimondottan sokféle lehetőség ellenére sem, az azért igaz, hogy nagyon gyorsan véget ér, amit előnynek és hátránynak is lehet tekinteni attól függően, hogy örülünk, a kevés időnkbe azért belefért egy játék, vagy ha már elkezdtük, szeretnénk bele is mélyedni a dologba.
A Vikingdomsnak van viszont egy komoly hibája: a készítők valamiért mindenképpen azt akarták, hogy a szabály elférjen egyetlen lapon, így viszont elsőre nagyon nehezen érthető, mit és hogyan is kéne csinálni. Konkrétan vannak olyan információk, amelyek nem szerepelnek a szabályban, és csak az első, így viszont nem túl élvezetes játék után tudja kikövetkeztetni az ember a játék logikája alapján, hogy hogyan is mennek a dolgok a vikingek között. Még szerencse, hogy ha az ember már úgyis megvett egy játékot, aligha hagyja a francba az egészet egy rossz élmény alapján, és azért csak kikaparja magának a gesztenyéjét. Olyan sokáig azért szerencsére nem tart eljutni a napsütötte sávig.
Kinek ajánljuk: Azoknak, akik az absztrakt játékokra buknak, de azért egy kicsit belekóstolnának a stratégiába is, meg az ő ellentétüknek is: akik soha nem állnának neki sakkozni, de a megfelelő köntösben azért szívesen kipróbálnak egy ötletes absztraktot is.
Forrás: Index, 2017.06.11. 12:56